Doktor Leszek Woszczek był pracownikiem Instytutu Psychologii i adiunktem w Katedrze Psychologii Klinicznej i Sądowej Uniwersytetu Śląskiego. Był promotorem monograficznego seminarium magisterskiego – w całości eksperymentalnego z obszaru psychologii zeznań świadków. Jestem autorem 30 artykułów i współredaktorem kilku monografii. Brał aktywny udział w wielu konferencjach krajowych i zagranicznych (Czechy, Ukraina, Słowacja, Hiszpania). Pełnił rolę członka komitetu i sekretarza merytorycznego trzynastu Ogólnopolskich Konferencji Naukowych organizowanych przez Katedrę Psychologii Klinicznej i Sądowej i Wyższą Szkołę Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego APEIRON w Krakowie. Był wykładowcą na Studium Podyplomowym dla biegłych sądowych psychologów (przygotował oryginalny program z zakresu psychologii zeznań i przesłuchań). Przeprowadził kilkanaście wykładów i szkoleń z psychologii zeznań i przesłuchań świadków dla sędziów Sądu Apelacyjnego w Katowicach. W latach 1997-2010 był Dyrektorem Studium Menedżerów, Biznesu i Administracji. Wykłada elementy psychologii ogólnej, społecznej i osobowości, psychologii BHP, obsługi klienta, negocjacji, zarządzania w Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości Politechniki Krakowskiej. Był wykładowcą WSPiM w Chrzanowie, gdzie od 2008 do 2010 roku pełnił funkcję Prorektora. Natomiast funkcję Rektora WSPiM pełnił w latach 2013 – 2015. Ponadto prowadził i nadal prowadzi wykłady, warsztaty, szkolenia z psychologii komunikacji interpersonalnej, emocji i motywacji, negocjacji oraz z psychologii sprzedaży i obsługi klienta dla takich firm jak: Tchibo, Nestle, Wyborowa S. A., Żywiec S. A., Schwarzkopf, Kruger, Cadbury Wedel, Jurajska, Ustronianka, Rabat, Dębica S. A., Variant, Delta Plus, Norma, Zakłady Azotowe Puławy, ECO, Lewiatan – Polska Sieć Handlowa, Bonduelle, ArcerolMittal, Polskie Sieci Energetyczne, Orange, Polkomtel, Sieć Eurosklep, Rabat, Przedsiębiorstwo Naukowo – Badawcze „BT”, Energizer, Comarch, Dyckerhoff, Zipp Sp. z o. o., PGE Nowa Energia itd. Był konsultantem i wykładowcą firmy McHayes and StewardGroup oraz firmy Marschall Polska w Warszawie. Prowadził zajęcia i wykłady w ramach wielu projektów współfinansowanych przez Unię Europejską. Ponadto uczestniczył w projektach realizowanych w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Był adiunktem WSB – NLU w Nowym Sączu i Dyrektorem Instytutu Opiniodawczego oraz wykładowcą w GWSP w Gliwicach. Obecnie jest wykładowcą i prorektorem w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego APEIRON w Krakowie. Był twórcą programu Psychokryminalistyki w WSZOP w Katowicach oraz przewodniczącym konferencji w roku 2018 pt.: „Psychospołeczne i kryminologiczne zagrożenia przestępczością pospolitą w środowisku lokalnym – diagnoza i sposoby zapobiegania”. Prowadził wykłady w Uniwersytecie SWPS oraz w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Gliwicach, gdzie został dwukrotnie uhonorowany nagrodą dla najlepszego wykładowcy na kierunku psychologia. Prowadzi także wykłady dla rad seniorów z miast: Katowice, Ruda Śląska, Dąbrowa Górnicza, Kęty.
Zakres tematyczny wykładów w WSBPI APEIRON:
Psychologia rozwojowa
Ten blok tematyczny dotyczy teorii, badań i etapów rozwoju człowieka od urodzenia do starości.
Treści na wykład:
- Podstawy psychologii rozwojowej:
- Definicja i zakres psychologii rozwojowej.
- Podstawowe pojęcia (dojrzałość, rozwój, zmiana, kryzysy rozwojowe).
- Metody badawcze w psychologii rozwojowej.
- Teorie rozwoju człowieka:
- Teoria rozwoju poznawczego Jeana Piageta.
- Teoria rozwoju moralnego Lawrence’a Kohlberga.
- Teoria rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona.
- Społeczno-kulturowa teoria Lwa Wygotskiego.
- Etapy rozwoju człowieka:
- Rozwój w okresie prenatalnym.
- Wczesne dzieciństwo (rozwój motoryczny, językowy, emocjonalny).
- Okres dorastania (tożsamość, zmiany biologiczne, rozwój społeczny).
- Dorosłość (kryzysy życiowe, rozwój zawodowy, zmiany poznawcze).
- Starzenie się (zagadnienia związane ze zdrowiem, funkcje poznawcze, relacje społeczne).
- Aspekty rozwoju:
- Rozwój emocjonalny i społeczny.
- Rozwój poznawczy i jego dynamika.
- Rozwój moralny i kształtowanie wartości.
Wstęp do psychologii
Wprowadzenie do ogólnych pojęć i teorii psychologii, jej historii, metod badawczych i zastosowań.
Treści na wykład:
- Historia i definicje psychologii:
- Korzenie psychologii jako nauki (Wilhelm Wundt, William James, Sigmund Freud).
- Główne szkoły psychologiczne (behawioryzm, psychoanaliza, psychologia poznawcza, humanistyczna).
- Współczesne podejścia w psychologii (poznawcze, biologiczne, społeczne, ewolucyjne).
- Podstawowe dziedziny psychologii:
- Psychologia poznawcza (percepcja, myślenie, pamięć).
- Psychologia społeczna (wpływy społeczne, tożsamość, zachowania grupowe).
- Psychologia rozwojowa (rozwój na przestrzeni życia).
- Psychologia kliniczna (zaburzenia psychiczne i ich leczenie).
- Metody badawcze w psychologii:
- Metody eksperymentalne, obserwacyjne, badania podłużne.
- Metody jakościowe i ilościowe.
- Etyka badań psychologicznych.
- Podstawowe pojęcia:
- Pamięć, uczenie się, percepcja, motywacja, emocje.
- Osobowość i temperament.
- Inteligencja i kreatywność.
- Zastosowania psychologii:
- Psychologia pracy i organizacji.
- Psychologia zdrowia.
- Psychologia sportu.
- Neuropsychologia.
Zaburzenia rozwojowe
Zagadnienia związane z nieprawidłowym rozwojem, obejmujące zarówno dzieciństwo, jak i dorosłość.
Treści na wykład:
- Definicja i klasyfikacja zaburzeń rozwojowych:
- Podstawowe pojęcia (norma, patologia, odchylenie rozwojowe).
- Klasyfikacje diagnostyczne (DSM-5, ICD-11).
- Zaburzenia neurorozwojowe:
- Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) – objawy, diagnoza, terapie.
- ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi).
- Zaburzenia rozwoju mowy i języka.
- Dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia – trudności w uczeniu się.
- Zaburzenia genetyczne i metaboliczne:
- Zespół Downa.
- Zespół Williamsa.
- Mukowiscydoza i inne rzadkie zaburzenia genetyczne wpływające na rozwój.
- Zaburzenia rozwoju emocjonalno-społecznego:
- Zaburzenia przywiązania.
- Problemy behawioralne i trudności adaptacyjne.
- Interwencje terapeutyczne i wczesna interwencja:
- Terapie behawioralne i poznawczo-behawioralne.
- Programy wczesnej interwencji.
- Rola edukacji specjalnej.
Psychopatologia
Ta część skupia się na zaburzeniach psychicznych i ich klasyfikacji, diagnozie oraz leczeniu.
Treści na wykład:
- Podstawy psychopatologii:
- Definicja zaburzeń psychicznych.
- Historia rozwoju psychopatologii.
- Modele wyjaśniające zaburzenia psychiczne (model biologiczny, psychologiczny, biopsychospołeczny).
- Klasyfikacje zaburzeń psychicznych:
- System DSM-5 i ICD-11.
- Kryteria diagnostyczne.
- Zaburzenia lękowe:
- Fobie, zaburzenie lękowe uogólnione, zaburzenie obsesyjno-kompulsywne.
- Zaburzenia afektywne:
- Depresja – przyczyny, objawy, leczenie.
- Zaburzenie dwubiegunowe.
- Zaburzenia psychotyczne:
- Schizofrenia – objawy, przyczyny, leczenie.
- Zaburzenia osobowości:
- Osobowość borderline, antyspołeczna, narcystyczna, unikająca.
- Zaburzenia związane z używaniem substancji:
- Uzależnienia (od alkoholu, narkotyków).
- Leczenie i rehabilitacja.
- Zaburzenia psychosomatyczne i somatoformiczne:
- Zaburzenia somatyzacyjne, hipochondria.
- Metody leczenia:
- Psychoterapia (poznawczo-behawioralna, psychoanalityczna, systemowa).
- Farmakoterapia.
- Interwencje kryzysowe.